Autorouting

 

Laatste wijziging: 05 Apr, 2014

Is met de Garmin Quest de heilige graal gevonden?

De laatste tijd bracht Garmin vele nieuwe GPS ontvangers uit. De nieuwste telg van de familie is de Garmin Quest, een GPS die wellicht als opvolger van de GPS V gezien kan worden. Is dit de ultieme GPS ontvanger, is de heilige graal nu eindelijk gevonden? Robert Elsinga zet voor Waypoint Notter de huidige autorouting produktlijn van Garmin op een rijtje en velt een oordeel over de laatste Garmin telg, de Quest.

De Garmin produktlijnen
Garmin kent vier produktlijnen: Avionics (GPS ontvangers voor in vliegtuigen), Marine (voor in boten), Outdoor (voor in het veld) en Mobile Electronics (voor in de auto/motor). De vliegtuig GPS ontvangers hebben allemaal voorzieningen om speciale vliegtuigkaarten te laden. De boot GPS ontvangers hebben vaak aansluitingen voor dieptemeters en stuurmachines of blijven drijven. De veld GPS ontvangers zijn robuust en licht. En de auto(motive) GPS ontvangers zijn bedoeld om van deur tot deur te navigeren. De Garmin GPS ontvangers hebben vrijwel allemaal overlappende mogelijkheden en dat maakt de keuze niet makkelijker, want kies je bijvoorbeeld een Outdoor GPS met autonavigatie of een Mobile GPS met veld mogelijkheden?

In dit artikel komen twee oudgediende (maar nog steeds veelverkochte) en acht recente GPS ontvangers aan bod, met minimaal autonavigatie aan boord en (dus) een kaart display.

GPS V
De eerste oudgediende, de Garmin GPS ontvanger met het softwarematig kantelbare display. Op dit moment, door de komst van de vele nieuwelingen, voordelig te koop. Voor 450,- euro krijg je een 255 gram zware GPS ontvanger met 4 grijs-waarden display, 19MB geheugen , draaibare quad helix antenne, autorouting (via de basemap en via de bijgeleverde City Select detailkaarten) en dashboard mount. Heel compleet dus, maar 19MB geheugen is helaas slechts voldoende voor ongeveer eenderde deel van Nederland. Voor langere tochten moet dus of een deel via de basemap genavigeerd worden of moeten onderweg andere kaarten geladen worden. Als enige in dit artikel is het laden van kaarten alleen mogelijk via een trage seriele verbinding. Een GPS die de titel  'Jack of all trades" nog steeds verdient, geschikt voor autonavigatie, wandelen en meer. Maar qua techniek begint de V achter te lopen, langzamer dan de rest, minder geheugen dan de meesten en geen kleurenscherm.

Streetpilot 3
De tweede oudgediende, zeer populair onder motorrijders vanwege o.a. het grote kleurendisplay en spraakuitgave. Hiervoor tel je, inclusief bijgeleverde City Navigator kaarten, 750,- euro neer. Dan heb je een bijna 600 gram zware en behoorlijk grote GPS ontvanger, met 16 kleuren scherm, draaibare quad helix antenne, 128MB Garmin data card en dashboard mount. Met een SP3 kun je als auto- of motorrijder nog steeds goed voor de dag komen, want de SP3 is zeer geschikt voor toertochten langs zelfgemaakte routes. Het is gelijk ook de grootste en zwaarste GPS ontvanger uit deze vergelijking en het 16 kleurenscherm is in vergelijking met de 256 kleurenschermen van de recente modellen vrij minimaal.

GPS 60C(S)
Toen de 60C een tijdje geleden op de markt kwam, werd hij al genoemd als opvolger van de GPS V. Hij bleek dit niet te zijn en ook Garmin positioneert hem nu als opvolger van de eTrex lijn, een Outdoor GPS dus. Tot het verschijnen van de Quest is dit (samen met de GPS V) de meest veelzijdige GPS van Garmin. Voor 500,- euro koop je de 60C zonder City Select kaarten, met kost hij 700,- euro. Daarvoor krijg je dan een handzame en 210 gram zware GPS ontvanger, met 256 kleuren display, vaste quad helix antenne, beperkte maar routeerbare basemap en 56MB geheugen voor detailkaarten. Een GPS ontvanger voor de (veeleisende) wandelaar, die wellicht ook in de auto gebruik wil maken van navigatie. Voor 125,- euro meer koop je de 60CS, met ingebouwd elektronisch kompas en hoogtemeter. De 60C(S) accepteert ook routes vanaf de computer, maar herberekent ze automatisch. Dit is niet zo handig als je de 60C(S) gebruikt met niet-routeerbare kaartproducten zoals de Metroguide, want dan wordt de route via de beperkte basemap gerouteerd en blijft van de zelfgemaakte route weinig over. En ook bij het herberekenen van routes die op de computer zijn gemaakt en op de 60C(S) via City Select worden herberekend is niet optimaal, vaak zal de herberekende route afwijken van de route op de computer.

GPSMAP 276C
De een na grootste GPS ontvanger in dit artikel komt uit de Marine hoek. Hij kan ook navigeren via de weg en is dus multifunctioneel inzetbaar. Het is ook een duurdere ontvanger, 875,- euro zonder en 1250,- euro met City Select kaarten, dashboard mount en 128MB Garmin data card. Je krijgt dan wel de GPS ontvanger met een groot 256 kleuren scherm in een hoge resolutie, 380 gram zwaar en draaibare quad helix antenne. Vanwege het grote scherm wordt de 276C ook door automobilisten en motorrijders graag gebuikt, als ze de ruimte ervoor hebben. De 276C heeft tevens spraakuitgave bij navigatie. Het blijft echter primair een watersport toestel waardoor de automotive toepassingen wat verder weg zitten. De bediening is duidelijk minder gebruikersvriendelijk dan de toestellen die specifiek bedoeld zijn als automotive toestel, zoals de 2610.

GPS 76C(S)
De 76C(S) is de opvolger van de 76(S), de drijvende Marine GPS ontvanger. Tegenwoordig dus met kleurenscherm en autorouting mogelijkheden. Daar betaal je dan 690,- euro zonder en 900,- euro met City Select kaarten voor. Hiervoor krijg je dan een vrij lichte GPS die zich op het water en op de weg thuisvoelt, met 256 kleuren display, ingebouwd quad helix antenne, met routeerbare basemap en 115MB geheugen voor detailkaarten. De 76C(S) heeft hetzelfde probleem met routes die op de computer zijn gemaakt als de 60C(S).

Streetpilot 2610/20/50
De opvolgers van de Streetpilot 3, in handzamer formaat en volledig toegespitst op wegnavigatie. De 2610 is het basismodel, de 2620 heeft een voorgeprogrammeerde Compact Flash harddisk met de kaarten van heel Europa (dus kopen en gebruiken, zonder PC te hoeven of kunnen gebruiken) en de 2650 is een 2610 met een traagheidsnavigatiemodule (dus ook navigeren bij slechtere ontvangst). Voor 1050,-/1400,-/1500,- euro krijg je een handzame GPS ontvanger voor in de auto of op de motor, met een 256 kleuren aanraakscherm, spraakuitgave, 256MB CF geheugenkaart (of 2GB harddisk bij de 2620) en ingebouwde patch antenne. De Streetpilot 26x0 is niet te gebruiken zonder externe spanningsbron, dus wandelen met deze GPS ontvanger zit er niet echt in.

Perfect Pilot
Omdat het aanraakscherm van de 2610 voor motorrijders minder optimaal was en ook het horen van de gesproken navigatie aanwijzingen op de motor nog beter kon, ontwikkelde Waypoint de Perfect Pilot. In Red uitvoering met 256MB geheugen en aangebouwde afstandsbediening voor de meest gebruikte functies, in Blue uitvoering tevens met Bluetooth "oortje". Hierdoor is de 2610 omgetoverd tot een bijzonder goede motornavigator. Met 1175,- euro voor de Red en 1350,- euro voor de Blue is de meerprijs ten opzichte van de 2610 te overzien.

Legend C en Vista C
Twee GPS ontvangers gericht op wandelaars, met als verschil dat de VistaC wel een ingebouwd elektronisch kompas en hoogtemeter heeft en de LegendC niet. Beide hebben 24MB geheugen, een 256 kleurenscherm en een beperkte routeerbare basemap. Ze zijn tevens licht en klein. De LegendC kost 400,- euro zonder en 575,- euro met City Select kaarten, de VistaC is met respectievelijk 475,- en 650,- euro iets duurder.

Quest
De laatste GPS ontvanger in dit artikel is de Quest, volgens velen de opvolger van de GPS V, volgens anderen beslist niet. Nog maar net op de markt lijkt het een uber-GPS te zijn. 243MB ingebouwd geheugen, goede routeerbare basemap, 256 kleurenscherm, spraakuitgave, ingebouwde Li-ion accu, erg klein en erg licht, standaard City Select, de Quest heeft het allemaal voor 725,- euro. De Quest is een mengeling tussen de navigatiemogelijkheden van de 2610 en de handzaamheid van de Legend C/Vista C, maar dan horizontaal te gebruiken. Ten opzichte van de GPS V mist de Quest het switchen tussen horizontaal en vertikaal gebruik, waardoor gebruik in de hand minder optimaal is. De ingebouwde accu is ideaal als de Quest veel in de auto wordt gebruikt, maar een hele week zonder stopcontact wordt moeilijker. De Quest is dus net iets meer op wegnavigatie gericht dan de V. Voor de gebruikers die (toer-)tochten rijden is het prettig dat de Quest net als de SP3 en V de in Mapsource gemaakte route intact laat en dus niet automatisch herberekent na het uploaden. En ondanks dat de Quest volledig compatible is met de Bluechart waterkaarten, mist hij het ankeralarm en de proximity waypoints. Hieruit kan blijken dat gebruik op een boot niet de prioriteit had bij het ontwikkelen.

In het gebruik ontpopt de Quest zich als een razendsnelle navigator, sneller dan de GPSMAP 60C en bijvoorbeeld menig inbouwnavigatiesysteem, een route van ruim 100km rijden is in enkele seconden (her-)berekend en het scherm ververst zich ongeveer elke seconde. Dat scherm is qua kwaliteit gelijk aan dat van o.a. de 60C(S) en dat is zeker niet verkeerd. Bij voldoende daglicht is het scherm zonder backlight prima te gebruiken, maar zodra de zon achter de wolken verdwijnt en de backlight wordt aangezet komt het scherm pas echt tot zijn recht met mooie heldere kleuren. Doordat de Quest qua rekenkracht zijn mannetje staat kan er verder uitgezoomed worden terwijl er meer detail wordt getoond, het resultaat is evenveel detail op 500m zoom als bij de GPS V op 300m zoom en dus anderhalf keer zoveel kaartoppervlak op het scherm. Erg handig bij het anticiperend rijden! Wat ten opzichte van de GPS V ook een verbetering is, is de ingeblikte dame die je de volgende afslag voorleest. Ze doet dat na elke genomen afslag (zodat je weet hoever je nog moet rijden voor de volgende), een stukje voor de afslag (ter voorbereiding, kun je alvast een beetje voorsorteren) en mooi op tijd voor de afslag zelf.

Qua instellingen blijkt de Quest erg makkelijk, de meest gebruikte zaken zijn snel en handig te bereiken. Zeker met een aantal sneltoetsen, waarmee je in een keer bijvoorbeeld bij de Route optie terecht komt. Wat wel even wennen was, is het verplaatsen van het GPS Informatie scherm naar het Instellingen menu. Bij de GPS V was dat het eerste scherm dat je zag en zo kon je het opbouwen van de ontvangst goed volgen. De Quest kent maar drie hoofdschermen: het kaartscherm, eventueel (als je aan het routeren bent) het afslagenscherm of het kompasscherm en de Trip computer, wat een soort dashboard is met snelheid, koers, tripteller en nog 6 zelf te kiezen velden.

Garmin noemt de Quest zelf een "Pocket sized street navigator" en die naam wordt zeker waargemaakt! Hij is inderdaad klein en licht genoeg voor in het borstzakje en hij navigeert je perfect over de straten van de meegeleverde City Select kaarten. En buiten de wegen voelt de Quest zich ook nog aardig thuis, al is dat niet zijn lievelingsplek.

Doelgroepen en vergelijking
Negen (groepen) GPS ontvangers, met allemaal verschillende en deels overlappende doelgroepen. Voor wandelen kun je prima terecht bij de GPS60C(S), de LegendC en de VistaC. Voor op de boot zijn de GPSMAP276C en 76C(S) erg geschikt. En in de auto doen de GPS V of Streetpilot 3 het nog steeds goed, maar zijn de 2610/20/50 en Quest op hun best. De motor is altijd een beetje een probleemgebied als het om GPS navigatie gaat, waar met de SP3 al prima viel te navigeren gaat het met de 2610/20 beter en is de Perfect Pilot specifiek voor motorrijden ontwikkeld. En ook de Quest kan voor motorgebruik best eens hoge ogen gaan gooien (mits het kleinere scherm geen probleem voor de berijder is), vooral door zijn relatief lage prijs. Het wachten is alleen op een mooie motorhouder voor de Quest en een oplossing om het geluid naar de helm te brengen.

Conclusie
Vrijwel alle GPS ontvangers zijn buiten hun specifieke doelgebied ook op andere gebieden inzetbaar. Sommigen beperkt (de 2610/20/Perfect Pilot hebben tenslotte geen batterijen, dus buiten de auto of motor wordt het lastig), sommigen zonder veel problemen. Het is dus zaak om het gebruik van een GPS goed in te schatten voordat er tot aankoop wordt overgegaan. Een van de dingen waar men in "Notter" gespecialiseerd in is, want elke klant is tenslotte uniek en een GPS ontvanger is geen postorderprodukt.

Het lijkt erop dat Garmin de produktlijn enorm aan het uitbreiden is, zodat er voor iedereen een vrijwel optimale GPS ontvanger te koop is. De zoektocht naar de heilige graal is echter met de komst van de Garmin Quest nog niet voorbij. Een GPS ontvanger die echt alles in zich heeft is tenslotte nog steeds niet te koop. Als Garmin nu eens een GPS VI op de markt bracht... een Quest, maar met draaibare quad helix antenne, roteerbaar scherm, verwisselbare accu en iets meer functies voor watersport gebruik... Of dat ook gebeurt kan alleen de toekomst ons leren! =8-)


Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW